١- مهم­ترین و آشکارترین فرصت پیش روی جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا تحریم­ ها، فرصت­ های اقتصادی است. با رفع تحریم­ ها، امکان نقل و انتقالات مالی از طریق شبکه ­های بانکی فراهم شده و این مهم­ترین و موثرترین اثر لغو تحریم ­ها است که هزینه ­های اضافی و روش­ های غیر مستقیم فساد آور را از سیستم مالی و بانکی کشور حذف خواهد نمود و از طرفی شرکاء و طرف­ های جدید با شرایط قراردادی جدیدی را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

٢- با توجه به شناسایی و آشکار شدن نقاط ضعف کشور در بخش­ های مختلف اقتصادی در دوران تحریم، لغو تحریم­ ها امکان بهره برداری موثرتر، کارآتر و دقیق­ تر از فرصت­ های اقتصادی جدید را فراهم و مانع از تکرار یا کاهش تکرار آسیب پذیری در شرایط مشابه در آینده خواهد شد.

٣- خروج شرکت ­های مختلف غربی از ایران در دوران تحریم و جایگزینی آن ظرفیت­ ها با توانایی­ های بومی (هر چند دارای کیفیت پایین) و یا شرکت­ های رقیب آسیایی، قدرت مانور و استغناء بیشتری را در مذاکرات دوران پسا تحریم با شرکت ­های غربی فراهم نموده که امکان امتیاز گیری بیشتر یا تنظیم قراردادهای دوجانبه بهتر را فراهم نموده است. 

٤- شرکت­ های داخلی دولتی و خصوصی، با استفاده از تجربه دوران تحریم، شناخت بهتری از بازارهای منطقه­ ای و بین­ المللی و شرکاء مختلف و میزان اعتماد یا عدم اعتماد به آنها پیدا نموده­ اند که قطعاً در مذاکرات و انعقاد قراردادها در دوران پسا تحریم مفید خواهد بود.

٥- در دوران پسا تحریم امکان توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف بویژه کشورهای غربی مجدداً فراهم شده است و توسعه اقتصادی در روابط، طبق تئوری و مدل کارکردگرایی می­ تواند عاملی مهم در توسعه روابط سیاسی با این کشورها نیز باشد.

٦- ورود کشورهای پیشرفته و دارای تجربه در بخش ­های مختلف صنعت هسته­ ای کشورها در راستای تغییر کارکرد نیروگاه اراک و یا در بخش­های دیگر و از طرفی تداوم برنامه هسته ­ای بدور از فضای تنش­آلود و تهدید، میتواند ظرفیت ­های اقتصادی جدیدی در این عرصه را برای کشور به همراه داشته باشد.