صنعت نفت ایران که در زمان آغاز تحریم ها با حدود 4 میلیون و یکصد و پنجاه هزار بشکه تولید نفت خام جایگاهی قابل قبول دراقتصاد بازار نفت جهان داشت اکنون به مرز دو میلیون بشکه تولید عقب نشسته است و قطعا باید تلاش شود در گام نخست میادین متوقف شده را هرچند با زحمت بسیار اما به دوره تولید بازگرداند ، در گام بعدی باید شرایط برای بازگشت به بازاری که از دست داده ایم مهیا شود و این نکته قطعا یکی از بیم ها و چالش های مهم فردای صنعت نفت ایران است، چرا که بازار به مثابه یک مولفه زنده و دارای هوش ، به این راحتی ها برای نفت های خروجی فرصت بازگشت مهیا نمی کند ، به همین دلیل داشتن یک برنامه بازاریابی موثر و چابک ، باید در صدر اهداف متولیان نفت ایران قرار بگیرد.