تحریم‌هایی که شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا و اروپا بر ایران تحمیل کرده بودند موجب شد تا زمینه‌های همکاری اقتصادی ما با دنیا تحت تأثیر قرار بگیرد.

 همچنین نقل و انتقالات ارزی میان ایران و کشورهای دیگر با سختی مواجه شده بود و بازرگانی و مسائل اقتصادی ما را نیز با مشکل روبرو کرده بود اما با مهارتی که کارگزاران کشورمان پیدا کردند توانستند بسیاری از آثار منفی این تحریم‌ها را خنثی کنند ولی به هر ترتیب تحریم‌ها تأثیر خود را برجای گذاشت.

از زمانی که افقی برای حل و فصل این موضوعات ترسیم شد و بحث برجام مطرح گشت شاهد فضایی جدید در زمینه همکاری اقتصادی بودیم و می‌بینیم تا الآن که برجام اجرایی شده، کشورهای متعددی جهت فراهم کردن زمینه همکاری برای آینده به ایران سفر کرده اند و با اتاق بازرگانی نیز رایزنی‌هایی بسیاری در سطوح مختلف صورت گرفته است.

نفس گفتگو‌ها باعث شده تا زمینه همکاری با کشورهای مختلف فراهم شود و طبیعتا از این پس نیز بحث رشد اعتبار سیاسی ایران که اکنون رتبه آن ۷ است بهبود پیدا خواهد کرد.

البته به گفته کارشناسان پیش‌بینی می‌شود تاثیرات اقتصادی پس از ۳ تا ۶ ماه خود را نشان دهد و پول های بلوکه شده در این بازه زمانی آزاد گردد. ولی به لحاظ سیاسی از ماه ها پیش شاهد گستردگی روابط با سایر کشور ها هستیم.